Tijd voor iets anders

Het is een tijdje geleden dat ik iets heb geschreven op mijn persoonlijke blogpagina en ik voel nu sterk de behoefte om daar verandering in te brengen.
Een lange tijd was het voor mij een zoektocht op zakelijk vlak. Gevoelsmatig was ik klaar met marketing, het mooier maken van producten of diensten met als doel om markt te winnen. Ik ervaarde het niet als authentiek en mijn niet succesvolle zelfbeeld heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Je zou het kunnen benoemen als tegenstrijdig en niet op een lijn met wat je zelf verkoopt. Maar als je jezelf niet als succesvol ervaart, is het handig succes te definiëren, maar wat is dat dan? Succes zie ik als een subjectief begrip en verandert mee als ik mijn zienswijze aanpas. Interessante bewustwording!

Uit mijn ervaring kan ik inmiddels zeggen dat het doorleven van momenten zoals hierboven omschreven na aanpassing van de zienswijze aanvoelt als waardevolle bouwsteen. En hoe meer bouwstenen ik bezit, hoe verder ik kan groeien en me persoonlijk kan ontwikkelen. Het proces van het verzamelen van die bouwstenen en de reflectie leveren nieuwe inzichten op, met als gevolg dat er andere acties ondernomen worden. En daarmee vergroot de kans aanzienlijk dat ik een andere uitkomst realiseer.

Recent ben ik 30 jaar geworden. Ik ervaar de waarde van momenten en het doorleven van processen, mits ik het vermogen van zelfreflectie toepas, anders gaat het aan me voorbij en is de kans groot dat het nog eens doorleefd mag worden en voor je het weet ben je expert.
Citaat Bruce Lee: Oefening is de meest onderschatte vorm van ontwikkeling.
Er wordt weleens gezegd: ieder voordeel heeft zijn nadeel. Maar onderschat het tegenovergestelde niet. Er bestaat geen universele goed of fout, de omgeving en de opvoeding zijn van sterke invloed of iets als goed of fout wordt beoordeeld.

Wat gebeurt er als ik mijn perspectief verander of mezelf ontwikkel? Simpelweg verandert de positie van waaruit ik naar de situatie kijk en mijn blik hierop verandert. Toen ik klein was keek ik op naar mijn vader, letterlijk en figuurlijk. Naarmate ik ouder ben geworden ben ik letterlijk gegroeid en is zowel mijn blik als mijn perspectief veranderd. Dit klinkt als een vrij universele wetenschap.

Ik dwaal af van de kernboodschap, namelijk de tegenstrijdigheid en zoektocht van mijn ondernemerschap en mijn gekleurde bril waarmee ik naar marketing keek. In december 2019 heb ik een transformeel coaching retreat bijgewoond waarbij ik mijn levensmissie mocht bepalen. Een aantal blaadjes, ieder blad voorzien van een werkwoord. Door letterlijk op deze werkwoorden te gaan staan en te ervaren hoe het voelt, bleek ondernemen het woord dat voor mij het beste aanvoelde, zonder dat ik het op dat moment wist. Ik had op dat moment nog niet voor ogen hoe ik het ondernemen zou gaan manifesteren op een manier die in lijn lag met mijn verlangen.

De laatste dag van het retreat, voordat ik ging slapen, sprak ik naar mezelf de intentie uit het inzicht te verkrijgen in de manifestatie van mijn levensmissie. Om 06.00 werd ik wakker en het eerste dat in me opkwam was om te gaan wandelen in de natuurlijke omgeving van de villa. Maar het was nog zo vroeg en erg donker. Mijn verstand zei: “je kunt over een uurtje ook wel gaan wandelen en dan komt de zon op en kun je nog een uurtje blijven liggen”. Maar dat was niet het concept van de intentie die ik de avond daarvoor uitsprak. Ik sprak een intentie uit naar mezelf en zou vervolgens het ‘signaal’ om te gaan wandelen negeren? Klinkt tegenstrijdig en om die reden heb ik mijn kleren aangetrokken en ben ik in het pikkedonker gaan wandelen in de natuur. Bijna letterlijk bij iedere stap die ik had gezet kwam er nieuw inzicht binnenstromen hoe ik mijn levensmissie invulling kon gaan geven.

In mijn kindertijd is er een nieuwsgierigheid ontstaan naar persoonlijke ontwikkeling. Deze kinderlijke nieuwsgierigheid heeft ervoor gezorgd dat ik de drang had om te begrijpen hoe het zit met toeval, relaties en gebeurtenissen in het leven. Waarom had ik bijvoorbeeld geen vader meer en andere kindjes uit mijn klas wel? Dat antwoord heb ik nooit gekregen, echter kreeg ik sterk het gevoel dat het bij mijn levenspad zou behoren. Als 9-jarig kind hoorde ik mijn moeder tegen me zeggen dat ik de keuze had om anders naar situaties te kijken als ik ze niet kon veranderen.
Dat was het moment dat er een zaadje is gepland, dat na 21 jaar aandacht is gaan ontkiemen in een professie. Het is namelijk tijd voor iets anders dan alleen marketingcommunicatie. Tijd om 21 jaar ervaring in ontwikkeling, doorleving van pieken en dalen in ondernemerschap, creativiteit en kennis van marketing samen te vatten. Met als doel andere ondernemende mensen weer van waarde te zijn. Omdat het verder gaat dan marketing alleen, dekt de huidige bedrijfsnaam – Attention Marketing – niet meer de lading. Het is veel meer een conceptmatige gedachte waarmee ik andere ondernemers mee van waarde kan zijn. Gezien het zaadje gepland is toen ik 9 jaar was en het om een concept gaat en zal draaien was het voor de hand liggend om tot de naam Concept 9 te komen.

Wat past bij Concept 9? Heb je als ondernemer een nieuw idee of een bestaande situatie die verandert moet worden omdat simpelweg de markt verandert? Dan is de kracht van een concept van toegevoegde waarde.
Daarnaast heb ik de intentie om een eigen concept: jouw-favoriete-coach.nl meer vorm te geven. Het doel om zelfstandige coaches van waarde te zijn door hen te ondersteunen bij hun ondernemerschap en met hun ideale klant in contact te komen. De diensten die hieraan zullen bijdragen zijn trainingen, workshops en coaching.

Oké, en voor wie ben ik er niet? Niet ondernemende mensen kan ik zakelijk niets voor betekenen. Heb je een MKB, winkel of ben je freelancer? Dan pas ik mijn ervaring en kennis graag toe om je te helpen jouw doel te bereiken middels mijn persoonlijke aandacht. Het resultaat? Een concept waar jij als ondernemer de volgende stappen mee kunt zetten, al dan niet uitgevoerd door derden.

‘’Als geest en hand niet samengaan, ontstaat er geen kunst.’’
Leonardo da Vinci